بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» موهات رو زنده کن!

موهات رو زنده کن!

هزاران مطالعه‌ی بسیار وسیع در مورد کارکرد درمان‌ها، داروها، مکمل‌ها و مواد مختلف برای افزایش تراکم مو انجام شده و امروزه تا حد خوبی می‌دانیم که چه مواردی برای افزایش تراکم مو مناسب و چه مواردی بی‌اثرند. فهرست زیر نتیجه‌ی بررسی چندین مقاله و پژوهش در مورد درمان‌های مختلف ریزش مو است. این‌ها مواردی هستند که گفته می‌شود باعث افزایش تراکم مو و رشد دوباره موها می‌شوند، اما شواهد و مدارک علمی برای اثبات آن‌ها کافی نیست:


  • آمینواسیدها
  • مکمل‌های آهن در مواردی که شخص کمبود آهن ندارد؛
  •  ویتامین‌هایی همچون بیوتین و نیاسین؛
  • پرو آنتوسیانیدها که در سیب، انواع چای، انگور، بری‌ها و دارچین یافت می‌شوند؛
  •  مکمل‌های ساخته شده از منابع دریایی و اقیانوسی؛
  •  انواع گیاهان دارویی چینی مثل جنسینگ؛
  • گیاهان با خواص دارویی مانند آلوئه ورا، جینکو بیلوبا، چای سبز، ختمی و ارزن؛
  •  موادی مانند کافئین، ملاتونین، رتینول‌ها و رتینوئیدها.

البته لازم به ذکر است که شاید تمامی موارد بالا خواصی برای موها داشته باشند. اما واقعیت این است که نمی‌توانند مثل درمان‌های اصلی، باعث رشد دوباره‌ی موها شوند یا جلوی ریزش مو را بگیرند.


راهکارهایی جهت تقویت مو


ماسک مو موثر در پرپشت شدن مو

اگر موهایتان خشک و چروک و شکننده است، سعی کنید آن را با مواد مغذی که پس از شستشو در حمام استفاده می شود، تقویت و بازسازی کنید. برای این که این مواد به همه جای موها برسد، بهتر است از فرچه های مخصوص رنگ مو استفاده کنید. همچنین استفاده از ماسک مو نیز مؤثر خواهد بود.

زیبایی مو بدون تزئین با اکسسوارهای شیک و فاخر کامل نخواهد شد. اگر موهای خیلی نرمی دارید، می توانید از گیره استفاده کنید و اگر موهای ضخیم تری دارید، از شانه های تزئینی بهره ببرید که می تواند در موها فرو رفته و آنها را پشت سرتان جمع کند. فراموش نکنید که اکسسوارها باید با لباس هایتان هماهنگی داشته باشند.

ماهیت موهایتان را حفظ کنید. اگر موهای شما فر یا موج دار است، به جای اینکه برای تغییر حالتش تلاش کنید، آن را به همین حال بگذارید. در عوض می توانید زیبایی طبیعی موهای موج دارتان را با استفاده از محصولات مرتبط، کنترل کنید.


برای پرپشت شدن مو هر روز آنها را نشویید

موها را هر روز نشویید؛ این برای حفظ سلامتی موهایتان ضروری است. همچنین می توانید شامپویتان را در طول هفته تغییر دهید. مثلاً از نمونه های سبک تری مثل فرمولاسیون های فاقد پارابن و سیلیکون استفاده کنید.

از کرم موی روزانه استفاده کنید؛ این راز موهای نرم و براق است. پس از شستن موهایتان، آنها را با مقداری نرم کننده ماساژ داده و با سشوار خشک کنید.

برای این که موهایتان زیبا جلوه کند، باید پرپشت باشد. اگر موهای کم پشتی دارید می توانید از افشانه های پرپشت کننده استفاده کنید. بهتر است ابتدا از ریشۀ موها شروع کنید.


برای پرپشت شده مو هایتان از خوردن سیب غافل نشوید

شاید راه حل های بسیاری را برای جلوگیری از ریزش مو آزموده باشید؛ ولی ممکن است ندانید یکی از بهترین راه های درمان این عارضه، خوردن سیب است. پژوهشگران ژاپنی بیش از ۱۰۰۰ عصاره گیاهی را مطالعه کرده اند تا ببینند بهترین نتیجه در مبارزه با ریزش مو و رشد آن چیست. آنها دریافتند که پلی فنول های موجود در سیب، به ویژه بروسایانیدین B2، بهترین درمان ریزش مو هستند.


عنصر روی مهم در پرپشت شدن مو

عنصر روی نقش مهمی در بازسازی سلولهای مو و رشد و سلامت آنها دارد. دانشمندان نقش روی در مبارزه با ریزش مو را آزمایش کرده اند که نشان می دهد روی بیشترین اثر را در رشد مو دارد. برای استفاده از مکمل های مناسب روی، با پزشک خود مشورت کنید.

همیشه کافئین استفاده کنید. البته این به معنای آن نیست که در خوردن چای و قهوه افراط کنید! بلکه می توانید از شامپو یا لوسیون های کافئین دار بهره ببرید. نتیجۀ برخی پژوهش ها نشان داده است که کافئین موجب توقف عملکرد هورمون دی هیدرو تستوسترون در ریزش مو می شود.



اثر روغن های معطر در پرپشت شدن مو

از روغن های معطر غافل نشوید. همۀ ما می دانیم که برخی از انواع روغن های گیاهیی خوشبو، گردش خون را تحریک کرده و رشد مو را تسریع می کنند. فقط کافی است ترکیب مناسبی از این روغن ها را برای ماساژ موهایتان بیابید. ترکیب روغن های گیاهی رومارن، جوجوبا و رزماری می تواند برای یک ماساژ دو دقیقه ای شبانه مناسب باشد.

توصیۀ نهایی این است که با متخصص پوست و مو در تماس باشید. اگر از روش های گیاهی و بهداشتی جواب نگرفتید، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل هورمونی و کمبود ویتامین ندارید.


یکی از مواردی که سبب سالم ماندن موی سر می‌شود، آهن است. مجموع پروتئین‌ها و آنزیم‌های موجود در آن و هموگلوبین که اکسیژن را به خون می‌رساند از جمله مواردی هستند که نقش موثری در زیبایی و سلامت مو‌ها ایفا می‌کنند. آهن را می‌توان از گوشت قرمز و گوشت مرغ، غلات غنی شده، لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره و یا مکمل‌های غذایی دریافت کرد.



زینک عامل سلامتی مو

روی و یا همان زینک شاید موثر‌ترین ماده برای سلامت و پرپشت شدن مو باشد و نقش بسیار مثبت آن را نمی‌توان نادیده گرفت روی در گوشت قرمز، آجیل (گردو، بادام و …)، محصولات لبنی و غلات وجود دارد.

مصرف ویتامین B ضروری است

ویتامین B۶ برای سلامتی مو‌ها ضروری است باید مقدار زیادی از آن را استفاده کنید این ویتامین بیشتر در غلات غنی شده، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و برخی از میوه و سبزیجات وجود دارد.

در حالت کلی ویتامین‌های B۵، B۶، B۸ و B۱۲ برای رفع مشکل خشکی مو موثر عمل می‌کنند. این ویتامین‌ها در رویش مو و همچنین احیا و تقویت مو‌های آسیب دیده نقش مهمی دارند. متخصصان پوست و مو معتقدند مصرف مکمل‌های غذایی سرشار از ویتامین‌های B مشکل مو‌های آسیب دیده و خشک را برطرف می‌سازد، اما باید بدانید که تأثیر آنها بعد از چند ماه مصرف مداوم خود را نشان می‌دهد.


اسید‌های چرب ضروری

مواد موجود در مکمل‌های روغن ماهی و دانه‌های بزرگ نقش موثری در ایجاد مو‌های سالم، درخشان و قوی دارد.

سبوس برنج را فراموش نکنید

برنج نقش مهم را در تغذیه ما دارد، سبوس برنج دارای مقدار زیادی ویتامن B است، این ماده غذایی را می‌توان یک الی 2بار در مصرف کرد یک قاشق چایخوری سبوس برنج را به ۱ لیوان آب جوش اضافه کرده و درب آن را به مدت ۱۰ دقیقه ببندید، بدون نیاز به حرارت پس از دم کشیدن مقداری آب لیمو به آن اضافه کرده و به همراه مقداری عسل میل کنید. همچنین می‌توانید مقداری سبوس برنج را مانند چای دم کرده و پس از شست و شوی کامل سر و آب گیری مو‌ها پوست سرتان را با مقداری دم کرده سبوس ماساژ دهید، توجه داشته باشید که از شست و شوی مجدد مو‌ها بپرهیزید.


جوانه گندم موثر در سلامت مو

گندم به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی از ویتامین A، ویتامین B، روی یک مکمل غذایی و همچنین ماده مغذی برای سلامت پوست و مو محسوب می‌شود البته باید به این نکته اشاره کرد که غلات با جوانه زدنشان مقادیر بیشتری ویتامین و مواد معدنی و آلی را تولید می‌کنند. به همین جهت استفاده از جوانه گندم بسیار بهتر است، مقداری گندم جوانه زده را تهیه کرده و به صورت روزانه یک الی دو قاشق از آن را به همراه سالاد و یا به تنهایی میل کنید.


دانه‌های سویا و آجیل سرشار از ویتامین

دانه‌های سویا، منبع غنی از پروتئین‌های مفید گیاهی، ویتامین E و آهن است، آنها را می‌توان به همراه آجیل که خود دارای مقدار زیادی روی است به همراه داشت و بدون نگرانی از طبع گرم و چاقی آن جهت پرپشت کردن مو استفاده کرد. همچنین تخمه کدو یکی از بهترین تقویت کننده‌های مو است منبع عالی روی، ویتامین A. به حساب می‌آید و ویتامین B. موجود در آن شامل بیوتین نوعی ماده مغذی لازم برای تقویت مو است که مانع نازکی و شکنندگی مو می‌شود.


سبزیجات دارای برگ سبز سبب تقویت مو می‌شوند

امروزه به دلیل زندگی ماشینی و کمبود وقت سبزیجات نقش مهم تغذیه‌ای خود را از دست داده اند. با گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه سلامت پوست و مو را به خود و خانواده هدیه کنید یکی از بهترین آنها شاهی است که به دلیل طعم و شاید به سرعت زرد شدن آن کمتر در سبد سبزیجات قرار می‌گیرد. به طور کلی سبزیجات با رنگ سبز باعث تقویت و همچنین پیشکیری از ریزش مو می‌شوند.


ماهی حفاظت کننده مو

انواع ماهی‌ها که حاوی مکمل‌های طبیعی مانند امگا ۳ بوده و برای حفظ سلامت پوست و مو مفید هستند.

ماسک تخم مرغ برای پرپشت شدن مو‌ها

یک الی دو عدد زرده تخم مرغ را به همراه یک قاشق مرباخوری روغن بادام تلخ و یک قاشق مرباخوری روغن شترمرغ مخلوط و به صورت یکنواخت بر روی تمام پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و سپس یک کیسه پلاستیکی روی مو‌ها بکشید و بعد از گذشت مدت زمان یک ساعت مو‌ها را بشویید این عمل را در بهار و تابستان هفته‌ای یکبار انجام دهید.


از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا سبب سلامت مو می‌شود، مقدار ۳ سانت از برگ آلوئه ورا را جدا کرده و ژل را خارج و روی پوست سر خود بمالید به مدت یک ساعت یک کیسه پلاستیکی روی مو‌ها بکشید و سپس سر را به آرامی با آب گرم شست و شو دهید.


موهایتان را با سرکه خرما بشویید

پس از شست و شوی نهایی مو‌ها با شامپو نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه خرما ترکیب کنید و با آن مو‌های خود را شست و شو دهید.


برای پرپشت شدن مو چه باید کرد؟ ( سه راهکار خانگی)

برای پرپشت شدن مو به روش طبیعی باید از مواد پروتئینی و ویتامین هایی نظیر ویتامین E استفاده نمود. مواد طبیعی که دارای منابع غنی ویتامین E باشند باعث جلوگیری از ریزش مو و تراکم موها می شوند. بذر کتان ، روغن بنفشه ، روغن کرچک و تخم مرغ موارد بسیار خوبی از این دسته مواد می باشند.


روغن بنفشه


شیشه روغن بنفشه را به خوبی تکان داده و چند قطره از آن را روی سر خود بریزید و کف سر را چند دقیقه به خوبی ماساژ دهید. با تکرار این حرکت به تدریج متوجه می شوید که از ریزش مو جلوگیری شده و با پرپشت شدن مو، تراکم آن افزایش می یابد. توجه داشته باشید در صورت گرم کردن روغن بنفشه ، نتیجه ی مطلوب تر و بهتری را برای پرپشت شدن مو می گیرید، زیرا باعث جذب بیشتر توسط موهایتان می شود. سپس سر خود را با حوله پوشانده و سه ساعت صبر کنید.سپس با آب ولرم سرتان را بشویید. برای تاثیر بیشتر هفته ای دو بار این عمل را تکرار کنید و از پرپشت شدن مو هایتان لذت ببرید.



روغن کرچک و نارگیل


یکی دیگر از راه های موثر و ساده برای پرپشت شدن مو ، ماساژ دادن پوست سر با روغن کرچک می باشد. این روغن به دلیل داشتن ویسکوزیته بالا از ساقه موها محافظت می کند و باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

کافی ست به مقدار مساوی روغن کرچک و روغن نارگیل را با هم ترکیب کرده و به صورت دورانی پوست سر را ماساژ دهید. سپس مو ها را شانه زده تا روغن به تمامی قسمت های مو برسد. حدود یک ساعت صبر کنید و موهای خود را بشویید.یک بار انجام این کار در هفته باعث ضخیم ، شاداب و پرپشت شدن مو می شود.


تخم مرغ


تخم مرغ به غیر از ویتامین E، ماده ی غذایی غنی از پروتئین نیز می باشد، به همین دلیل یکی از بهترین روش ها برای پرپشت شدن مو و جلوگیری از ریزش مو می باشد.

یک زرده تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری از انواع روغن مو (که پیشنهاد ما روغن بنفشه می باشد) و دو قاشق غذاخوری آب ترکیب ‌کنید و پوست سر خود را به خوبی ماساژ ‌دهید. از این روش نیز می‌توان یک بار در هفته استفاده کرد. تا به زودی نتیجه ضخیم و پرپشت شدن مو را بگیرید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده