خرید از سراسر دنیا


» آکنه یا جوش غرور جوانی

آکنه یا جوش غرور جوانی

آکنه یا جوش غرور جوانی که مردم آن را با عنوان جوش‌های ناشی از غرور جوانی می‌شناسند یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان پوست و مو است.

 

این بیماری معمولاً هم‌زمان با بلوغ شروع می‌شود. در تقسیم‌بندی بیماری‌های پوستی، آکنه جزو یکی از بیماری‌های زائده‌های پوست یعنی مو است. ریشه مو در فضای کانال‌مانندی به اسم فولیکولِ مو قرار گرفته و رشد می‌کند. از طرف دیگر، غدد چربی به عنوان یکی دیگر از زوائد پوستی، ترشحات خود را داخل فولیکول مو تخلیه می‌کنند که به سمت بالا حرکت کرده و روی سطح پوست پخش می‌شوند.آکنه ها به دوصورت التهابی وغیر التهابی وجوددارند

 

انواع آکنه غیرالتهابی

 

جوش‌های سرسفید و سرسیاه از انواع آکنه‌های غیرالتهابی هستند. این جوش‌ها از ملایم‌ترین انواع آکنه به حساب می‌آیند. آکنه‌های غیرالتهابی معمولا باعث ورم پوست نشده و دردناک نیستند.

 

جوش‌های سرسفید:. این جوش‌ها، لکه‌ها یا برآمدگی‌های کوچک، سفید و گوشتی هستند که معمولا از یک مرکز سفید و دایره‌ای شکل که اطراف آن را هاله‌ای قرمز رنگ فراگرفته تشکیل شده‌اند. در برخی موارد یک تار مو کوچک از مرکز سفید رنگ جوش بیرون می‌زند. گاهی نیز ممکن است مو از هاله قرمز رنگ بروید. پوست در اطراف جوش‌های سرسفید به ویژه زمانی که جوش بزرگ است و رشد کرده به نظر سفت و چروکیده می‌آید. جوش‌های سرسفید عموما باعث التهاب نمی‌شود.

 

جوش‌های سرسیاه: جوش‌های سرسیاه که سر باز هستند، لکه‌های کوچک، سیاه یا تیره‌ای هستند که به شکل برآمدگی‌هایی رشد کرده به نظر می‌آیند. پوست اطراف جوش‌های سرسیاه معمولا طبیعی به نظر می‌رسد در حالی که مرکز جوش تیره‌تر از نواحی اطراف آن است. این رنگ تیره‌تر ناشی از تجمع چرک نیست. جوش‌های سرسیاه همان جوش‌های سرسفیدی هستند که بازتر و گسترده‌تر شده‌اند. هنگامی که محتویات جوش‌های سرسفید در معرض هوا قرار می‌گیرند، تیره‌تر می‌شوند.


انواع آکنه‌های التهابی

 

انواع آکنه‌های التهابی عبارتند از سفت دانه‌ها (پاپول‌ها)، جوش‌های چرکی، گرهک‌ها (ندول‌ها) و کیست‌ها. آکنه‌های التهابی از آکنه‌های غیرالتهابی شدیدتر بوده و احتمال بیشتری برای ایجاد عوارضی همچون جای جوش و چاله دارند. ضایعه‌های پوستی که التهاب، قرمزی، ورم و گرمی روی پوست ایجاد می‌کنند می‌توانند منجر به آکنه‌های پوست شوند.

افراد مبتلا به آکنه به هیچ عنوان نباید آکنه‌های خود را بترکانند، چرا که انجام این کار می‌تواند منجر به عوارضی همچون گرهک‌ها (ندول‌ها)، کیست‌ها، جای زخم و جوش، لکه‌های تیره و ایجاد چاله‌هایی در پوست شود.

یک راه درمان خانگی با تهیه کرم آرنیکا (همیشه بهار کوهی )می توان با استفاده از خواص در مان بخشی وپاک کنندگی گیاه آرنیکا پوست چرکین را به خوبی تمیز وشفاف نمود .

 

 

طرز تهیه کرم آرنیکا

موادلازم

گل آرنیکا (همیشه بهار کوهی )   30گرم

گلاب              30میلی لیتر

روغن زیتون      80میلی لیتر

اوسرین          100گرم

طرزتهیه :

گل های آرنیکارا در ظرف شیشه ای ریخته وروغن زیتون را به آن اضافه کنید.ظرف را خوب تکان دهید تا تمام گل ها به روغن آغشته شوندظرف را با در بسته به مدت 3روز در محل تاریکی قرار دهید .سپس آن را از صافی ریزی عبور داده وگل ها را خوب فشار دهید .حال روغن آرنیکارا به همراه گلاب به اوسرین بیافزاییدوهم بزنید کرم طبیعی شما آماده است ومی توانید روزانه از آن استفاده کنید   

 

در کنار درمان‌های خانگی، تغییرات خاصی در سبک زندگی می‌تواند تاثیر مهمی در حفظ سلامت بدن، کاهش چربی پوست و آکنه‌های ناشی از آن داشته باشد.

 

این تغییرات که به بهبود آکنه‌های پوستی منجر می‌شود عبارتند از:

 

۱۱) لمس نکردن آکنه‌ها: دست زدن به آکنه‌ها می‌تواند بسیار وسوسه انگیز باشد اما تماس با زخم‌های آکنه‌ها پوست را تحریک می‌کند و ممکن است باعث تشدید وضعیت آکنه و سرایت آن به دیگر نقاط پوست شود. لمس کردن، مالیدن، فشردن و ترکاندن آکنه‌ها نیز می‌تواند باکتری‌های بیشتری را به زخم‌های آکنه‌ها وارد کند و باعث عفونت‌های بیشتری شود. می‌توانید در مورد آکنه‌ها و زخم‌های بزرگ و عمیق آن با پزشک مشورت کنید تا بهترین و امن‌ترین روش زدودن آن را بیابید.

 

۱۲) انتخاب پاک کننده‌های مناسب: بسیاری از صابون‌های معمولی اسیدیته یا PH بیش از حد بالایی داشته و می‌توانند پوست را تحریک کرده و آکنه‌ها را تشدید کنند. انتخاب شوینده‌ها و پاک کننده‌هایی با PH نزدیک به PH طبیعی پوست که حدود ۵.۵ است می‌تواند به بهبود زخم‌های ناشی از آکنه‌ها و جلوگیری از ایجاد آکنه‌ها کمک کند.

 

۱۳) استفاده از محصولات مراقبت از پوست فاقد چربی: محصولات بر پایه روغن و چربی می‌تواند منافذ پوستی را مسدود کرده و ایجاد آکنه‌ها را افزایش دهد. از محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی با برچسب «فاقد چربی» (oil-free) یا «ضد جوش» (non – comedogenic) که شامل مواد تشکیل دهنده‌ای است که به منافذ پوست اجازه تنفس می‌دهد، استفاده کنید.

 

۱۴) مصرف کافی آب: مصرف کافی آب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باعث تسهیل بهبود زخم‌های آکنه‌ها و کاهش خطر کلی شیوع آنها می‌شود. هنگامی که پوست خشک و کم آب می‌شود، راحت‌تر تحریک شده و آسیب می‌بیند و باعث ایجاد جوش می‌شود. مصرف کافی آب همچنین منجر به تولید مناسب سلول‌های جدید پوستی در ترمیم زخم‌های آکنه‌ها می‌شود. بسیاری از کارشناسان بهداشت مصرف بین شش تا هشت لیوان مایعات در روز را توصیه می‌کنند اما هیچ استانداری برای مصرف روزانه مایعات توصیه نمی‌شود زیرا نیاز هر فرد به آب بسته به سن، میزان فعالیت او، درجه حرارت و بیماری‌های او متفاوت است.

 

۱۵) کاهش استرس: آکادمی امراض پوستی ایالات متحده، استرس را به عنوان یکی از علل احتمالی ایجاد آکنه عنوان کرده است. استرس موجب افزایش سطح هورمون آندروژن می‌شود. آندروژن فولیکول های مو و غدد چربی را در منافذ پوست تحریک کرده و خطر ابتلا به آکنه‌ها را افزایش می‌دهد. برای مدیریت استرس می‌توان نکاتی همچون صحبت کردن با خانواده، دوستان، پزشک یا سایر افراد حامی، خواب کافی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و اجتناب از نخوردن وعده‌های غذایی، ورزش منظم، محدود کردن مصرف کافئین و الکل، تمرین تنفس عمیق، یوگا، مراقبه و ذهن آگاهی را رعایت کرد.

 

درمان‌های پزشکی برای آکنه

 

بسیاری از گزینه‌های درمان پزشکی برای آکنه وجود دارد که اکثر آنها موثرند، هر چند می‌توانند برخی عوارض جانبی را ایجاد کرده و برای همه مناسب نباشند. در صورتی که درمان‌های خانگی در بهبود آکنه‌ها موثر واقع نشد، افراد می‌توانند در مورد استفاده از داروها و کرم‌های درمانی مناسب برای خود با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

داروهای تجویزی برای آکنه‌های خفیف تا متوسط می‌تواند شامل مواد تشکیل دهنده‌ای از جمله سالیسیلیک اسید، هیدروژن پراکسید و آلفاهیدروکسی اسید باشد. داروهای تجویزی برای آکنه‌های شدیدتر نیز عموما ژل‌ها و کرم‌های ترتینوئین، ژل‌ها و کرم‌های کلیندامایسین، آنتی بیوتیک‌های خوراکی، ایزوترتینوین خوراکی و داروهای ضد بارداری است.

 

بیماریهای شایع پوست

(دکتر احمد محمود آبادی )

زیبایی با آرایش سبز (ترجمه دکتر ایرن علیپور ).

 

 

 

 

 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده