خرید از سراسر دنیا


» اختلالات چربی خون

اختلالات چربی خون

چربی یکی از مواد غذایی اصلی برای حفظ سلامت است اما هنگامی که میزان آن در خون افزایش می یابد، ممکن است به آسیب عروقی در بدن منجر شود. افزایش چربی های موجود در خون علاوه بر افزایش خطر بروز بیماری های قلبی ــ عروقی با بروز بسیاری دیگر از بیماری های مزمن همچون دیابت نوع 2 و سرطان نیز در ارتباط است

میزان قابل قبول انواع چربی های خون به شرح جدول زیر است:



درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

در خون چند نوع چربی وجود دارد، این چربی ها عبارت اند از:

کلسترول: کلسترول ماده ای از جنس چربی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد. بیشترین قسمت کلسترول در داخل بدن، در کبد، ساخته می شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پرچرب وارد بدن می گردد.

HDL:این نوع چربی باعث می شود تا کلسترول از جدار داخلی شریان ها جدا شود به همین دلیل به HDL «کلسترول خوب» می گویند. سطح این چربی با بروز بیماری های قلبی ــ عروقی ارتباط عکس دارد و با افزایش میزان آن در خون، خطر بیماری های قلبی ــ عروقی کاهش می یابد.

LDL:با افزایش سطح LDL خون، خطر بروز بیماری های قلبی ــ عروقی افزایش می یابد، زیرا بخشی از LDL خون اکسیده شده و در جدار شریان ها رسوب می کند و منجر به سخت شدن و تنگ شدن جدار شریان ها می شود، به همین دلیل به آن «کلسترول بد» گفته می شود.

تری گلیسرید: با بالا رفتن میزان تری گلیسرید خون، سطح LDH خون کاهش می یابد، در نتیجه بالا بودن آن را به عنوان عامل خطر بروز بیماری های قلبی ــ عروقی می دانند.

 نقش چربی های رژیم غذایی در بروز بیماری ها

در یک رژیم غذایی سالم، 15تا30 درصد کل انرژی دریافتی روزانه از طریق مصرف چربی ها تأمین می شود، درحالی که برخی افراد با مصرف زیاد چربی در برنامه غذایی روزانه، خود را در معرض ابتلا به عروقی و سایر بیماری های مزمن همچون انواع سرطان، دیابت و ... قرار می دهند. بیماری های قلبی ـ برای جلوگیری از افزایش چربی های خون توصیه می شود افراد ضمن رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی کافی نیز داشته باشند. در رژیم غذایی مناسب علاوه بر رعایت تعادل در دریافت میزان چربی، به نوع چربی موجود در مواد غذایی نیز توجه می شود. چربی های موجود در مواد غذایی را در سه نوع زیر قرار می دهند:

اسید های چرب اشباع: اسید های چرب اشباع موجب افزایش سطح کلسترول و بالارفتن احتمال بیماری های قلبی ــ عروقی می شوند، از این رو توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه مصرف آنها محدود شود. اسیدهای چرب اشباع در روغن های جامدنباتی فرآورده های لبنی پرچرب، چربی های گوشت و... وجود دارد.


اسید های چرب غیراشباع: برخلاف اسید های چرب اشباع، این اسیدها موجب کاهش سطح کلسترول، سطح LDL و تری گلیسرید خون می شوند. از این رو توصیه می شود به جای سایر روغن های خوراکی مورد استفاده قرار گیرند.

اسید های چرب ترانس: ثابت شده است که اسیدهای ترانس موجب افزایش LDL و کاهش LDH می شوند. از این رو مصرف زیاد آنها با بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی ــ عروقی ارتباط مستقیم دارد. توصیه می شود در هنگام خرید روغن ها، با مطالعه برچسب آنها دقت شود تا میزان چربی ترانس آنها تا حد امکان در حد صفر ویا کمتر از 5درصدباشد.

 اسید های چرب غیراشباع در روغن زیتون، روغن بادام زمینی و مغز ها و ماهی های چرب از جمله قزل آلا و سالمون و... وجود دارد

. اسید های چرب ترانس در روغن های نباتی جامد موجود در غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، غذا های آماده و برخی از کره های گیاهی (مارگارین ها) وجود دارد

غذاهایی که کلسترول بد را افزایش می دهند مانند:

 گوشت قرمز

پنیرهای دارای چربی بالا

غذاهای سوخته

غذاهای سرخ شده

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

غذاهایی که حاوی روغن های هیدروژنه و یا چربی ها هستند

شکر و شیرینی

غذاهای پیشنهادی برای کاهش کلسترول:

غلات سبوس دار ( جو، برنج )

( لوبیا، نخود، عدس )

میوه ها و سبزیجات

چربی های اشباع نشده ( روغن زیتون، روغن آووکادو، بذرکتان)

چربی های امگا 3یا روغن ماهی

گوشت ( مرغ یا بوقلمون )

تگ ها :   چربی خون
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده